Model Firmy Otwartej, czyli świat staje otworem.

31/12/2010, Author: Pixmac.pl, Categories: interview

Open Source   Communism

Wikipedia, TED, programy Open Source, licencja Creative Commons… to przejawy gwałtownych zmian zachodzących w wirtualnym świecie. Koncepcja Firmy Otwartej  (The Open Company Concept) wyjaśnia idee, które Zespół Pixmac poświęcił wiele myśli i uwagi od pierwszych dni swego istnienia. A najwięcej, nasz Szef-Dyrektor, choć nie pozwala tak o sobie mówić :)

“Nazywam się Vitezslav Valka i jestem dyrektorem (CEO) Pixmac’a. Od końca lat 90tych, interesuję się systemem Linux i oprogramowaniem Open Source (OSS). Muszę przyznać, że jakaś szczególna siła tkwi w oprogramowaniu stworzonym nie po to, żeby przymnożyć komuś zer na koncie. Niektórzy uważają, że to sprawka komunistów, inni że to zabawa dla ubogich, a wielu w ogóle twierdzi, że OSS to prostu bubel.  Ja raczej porównałbym te wypowiedzi do recenzowania jazdy samochodem BMW bez wsiadania do niego :)  

Firma Otwarta? Jasne!

Ludzi pociąga otwartość. Stają się np. krytycznymi ekspertami medialnymi o wiele szybciej, niż reklamodawcy. Dlatego właśnie tak często dobra profesjonalna reklama nie przynosi oczekiwanego skutku w sprzedaży. Widzę, że naprawdę przyszedł czas, aby się otworzyć. Zupełnie dosłownie. I przygotować swoisty koktajl kapitalizmu aromatyzowany demokracją. W skrócie - chodzi o to, żeby robić wszystko jak należy i nie bać się bycia obserwowanym.  
Sekretne pomysły i know-how? Przeżytek. Najważniejszą rzeczą, którą firma musi zbudować, jest zaufanie. Oczywiście, w świecie wirtualnym to bardzo trudne zadanie. Można kreować społeczności, poprawiać strategie marketingowe i organizować konferencje. Cel jednak wciąż jest ten sam: zbudować zaufanie.

Pierwsze sygnały

Najbardziej znane projekty, które ułatwiają codzienne życie, to Wikipedia, TED i YouTube. Żaden z nich nie prowadzi opłat za korzystanie.  Żaden nie powstał na bazie jakiejś sekretnej formuły. 
Z agencjami fotografii stockowej jest dokładnie tak samo.

Facebook, MySpace, Twitter, Flickr i inne portale społecznościowe katalizują przemiany kulturowe. Jeden człowiek lub niepozorna grupka osób tworzy sobie portal, który nagle odpowiada na potrzeby milionów internautów. Muszę przyznać, że liczba 1.9 miliarda użytkowników internetu robi na mnie prawdziwe wrażenie i jest potencjalnie ogromną siłą.

Jakie firmy cenisz najbardziej w swoim życiu? Jest prawie pewne, że choć jedna z nich funkcjonuje w modelu otwartym. Moje typy to zdecydowanie Google, YouTube i Zappos. W moich rodzimych Czechach również znajduję doskonałe przykłady hołdowania tej idei. Wśród moich ulubionych jest projekt katalogu freelancerów Roberta Vlacha (www.navolnenoze.cz) i przedsiębiorca-samouk John Vanhara z Kalifornii, który prowadzi kilka bardzo interesujących projektów: www.shipito.com, www.incparadise.com i www.xyzbikes.com. I jeszcze www.konektor.biz, sieć marketingowa będąca czymś zupełnie odmiennym od tradycyjnej agencji reklamowej. Wszystkie z nich są w stałym kontakcie  ze swoją społecznością, prowadzą aktywną wymianę myśli i otrzymują w zamiar pożyteczną inspirację. A jak wygladają próby komunikacji z firmą Microsoft czy potentatami fonograficznymi?

Nie róbcie tego!

Kiedy Pixmac rozpoczął działalność, a na forum agencji Fotolia pojawiały się pytania użytkowników na ten temat, były one regularnie kasowane przez pracowników agencji, bo były dla nich… niewygodne.  Wywołało to bardzo negatywne odczucia autorów i klientów. Jakiś czas później, gdy Dreamstime i inne agencje znalazły się pośród kolekcji Pixmac, wszystko uległo zmianie. Dziś okazuje się, że sytuacja ta nie jest dla nikogo już wcale bolesna. Rośnie też zainteresowanie naszą platformą ze strony innych agencji, którą cieszą się naszym pośrednictwem w sprzedaży swych zasobów.

Innym niechlubnych przykładem są agencje, które nawet nie próbują nawiązać kontaktu z użytkownikami. Wkrótce nie są już w stanie nawiązać z nimi żadnej dyskusji ani odpowiadać na ich potrzeby. To ślepy zaułek.

Czym więc jest Pixmac?

Prawda jest taka, że Pixmac próbuje robić to, co tradycyjne agencje stockowe robią od lat – odsprzedawać wiele kolekcji. Nic szczególnego.

Pixmac Stock Photos

Czerpiemy mnóstwo inspiracji od konkurencji, ale najwięcej ze wszystkich pytań użytkowników i krążących wciąż pomysłów. Próbujemy stworzyć produkt idealny i cieszy nas możliwość dzielenia się wiedzą. Bo  know-how jest niczym w porównaniu z pasją i rzetelną pracą.

Otwartość w dzieleniu się ideami jest dla mnie bardzo ważna. I w pracy i w życiu. Weźmy na przykład Zakup Jednorazowy czy Podobieństwo Wizualne. Pomysły te mogą zostać w banalny sposób sklonowane na potrzeby każdego. I każdy może wypróbować to, co osiągnął Pixmac, ale już bez żadnego ryzyka.

Przyszłość widzę jasną

Pozwólmy naszym klientom się z nami zaprzyjaźnić. Apple robi to od lat. Wszystkie projekty darmowych czcionek i swietnych produktów również. Co więcej – one równocześnie inspirują. Bardzo ciekawym przykładem jest tu iPhone i AppStore. Przecież jest sporo telefonów bardziej zaawansowanych, więc skąd ta mania? Ano pamiętajmy, że gdy dwóch robi to samo, to nie jest to to samo :) (więcej w artykule Dmirtija Fadeyeva: Usability Post website).

Moja definicja Open Company

Idea firmy otwartej częściowo bazuje na myśleniu open source: firma udostępnia przynajmniej część informacji i statystyk, a w rezultacie pomaga innym i daje im motywację do rozwoju. W ten sposób wszyscy mogą uprawiać swą działalność skuteczniej i na co raz wyższym poziomie. Leader nie musi jednak martwić się o swoją pozycję, bo zawsze będzie o krok do przodu w innowacyjnym myśleniu i planowaniu. 

Zappos i kanadyjska sieć sklepów  Dollarama  (wszystko za 1$) dają obraz ‘kultury firmowej’ jako klucza do sukcesu. A sukcesy odnoszą niewiarygodne. Może to zabrzmieć dziwnie, jednak wynika on niezaprzeczalnie z połącznia strategii ekonomicznej ze zdrowymi relacjami w grupie.
Szanowany futurolog Matthias Horx, w wywiadzie dla Magazynu Euro, powiedział: “Do niedawna, firma była sztywnym tworem, pożerającym mnóstwo pieniędzy. A przyszłość należy do ‘firm sieciowych’.” Najwyraźniej więc, wiedza z zakresu działania sieci ludzi/idei (network) i jej komunikacji, niezawodnie poprawia jej działanie.

Kluczowe cechy Firmy Otwartej

  • wewnętrzna komunikacja, w której “wszyscy wiedzą wszystko”
  • komunikacja na zewnątrz, w której klienci widzą, że firma postępuje fair
  • reagowanie na problemy użytkowników i respektowanie ich pomysłów
  • odpowiedzialność społeczna: programy partnerskie, sponsoring, działania charytatywne
  • dostarczanie mediom materiałów wychodzących poza tradycyjny PR

Szczerze polecam

Genialne książki, które mogą wskazać dobry kierunek rozwoju firmy. Jeśli jesteś managerem, przeczytaj koniecznie ”The Seven Habits of Highly Effective People“, Stephena Covey’a. Początkującym oczy może otworzyć ”Rich Dad Poor Dad“, autorstwa Roberta Kiyosaki. Wszystkim dobrze zrobi lektura ”Good to Great” Jamesa C. Collinsa i każda książka autorstwa Malcolma Gladwella. A jeśli nie masz czasu czytać, ten genialny wykład z TED o motywacji i filmik RSA co nas motywuje powinny dać ci coś dobrego na początek.”

Na Nowy Rok 2011 pozostaje nam życzyć nam wszystkim otwartości i wzajemnego zrozumienia.
Pamiętajcie, jesteśmy gotowi rozważyć każdą waszą propozycję.
Czekamy :)

Share and Enjoy


No Comments

Leave a comment